16 september, 2009

Veckans recept - Morotskaka

Hej vänner!
Jag lovade er receptet på den fantastiska morotskakan
,
så här kommer det!
Receptet är hittat via en enkel sökning på google,
men jag har modifierat det lite efter mitt tycke;


Morotskaka!
3 dl rivna morötter
½ dl olja
2 dl socker
3/4 dl sojagrädde
2 dl vetemjöl
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1½ tsk kanel
½ tsk kardemumma
saften från en halv apelsin

Glasyr;
50 g tofuline vegan cream cheese
30 g Carlshams mjölkfria margarin
3 dl florsocker
½ tsk vaniljsocker
rivet skal av apelsin
+ lite apelsinsaft (pressa bara i lite på en höft sådär)
kokosflingor

Smöra och bröa en form som du vill använda.
Vispa ihop grädden med sockret,
rör i de övriga ingredienserna.
Häll över till formen och grädda i 175°C
i ca 40 minuter och låt sedan kakan
svalna innan du brer på glasyren,

som du för övrigt gör såhär;

Blanda ihop allt till glasyren,
gärna med elvisp,

och bred det över kakan.
Blir glasyren för rinnig;
ha i mer florsocker. Är den för stel;
ha i mer cream cheese eller apelsinsaft.

Strö över kokos!

ps. vill man ha sådant där orange kokos
som de har på café, kan man enkelt hälla

lite kokos i en plastpåse,
droppa i lite gul karamellfärg
och skaka runt på påsen
tills allt färgat sig.
Min karamellfärg var en droppe ifrån att vara
helt slut, så mina kokosflingor blev bara
lätt gulnande... :P men det var gott ändå!

Translation; recipe for a vegan carrotcake.
google it or do a google translation of this page ;)
The cake? It's yummy! :D

3 kommentarer:

etsaluf sa...

veganmorotskaka <3

Pysselninja sa...

mmm! :D
<3

enannie sa...

om jag var bra på att baka skulle jag älska dina recepttips! :) låter så himla himla smaskigt allting!

och jaa, bröllopet var verkligen fint. något utöver det extra times a million. <3 :)