09 september, 2009

Veckans recept - Vegansk kexchoklad!

Den här veckan kan vi baka lite godis,
och inte vilket godis som helst utan
Vegansk kexchoklad! :D
Du behöver;
200 g mörk choklad (utan mjölk, smör eller vassle)
typ 9-12 veganska smörgåsrån.
Smält chokladen i vattenbad eller i micro,
lägg tre kex/rån sida vid sida i en form
eller på ett annat plant underlag.
Bred ut den smälta chokladen över rånen
och lägg på fler kex ovanpå och sen mer choklad.
Avsluta med ett lager choklad.
Låt alltihop svalna i kylen och skär sedan
i lagomt stora bitar.
(Vill man använda mjölkchoklad kan
man göra det, men bjud ingen vegan
eller laktosintolerant på den kexchokladen!)
(om det inte handlar om veganvänlig
mjölkchoklad gjord på rismjölk förstås.)

4 kommentarer:

Therese sa...

Är det säkert att rån är veganska? Som laktosintrolerant har jag blivit varnad av andra att dessa rån är bland det lurigast som finns när det kommer till laktosen. Det kanske är någon sorts mjölkprodukt i dem? Jag är inte så förtjust i dem själv, så jag har ingen aning faktiskt. Bara undrar. :) (Receptet låter i övrigt sjukt gott.)

Pysselninja sa...

Hej Therese!
På förpackningens innehållsförteckning står som följer;
Vetemjöl, härdat vegetabiliskt fett, emuleringsmedel (sojalecitin), vetegroddar, salt, bakpulver (natriumbikarbonat), surhetsreglerande medel (citronsyra).

Så de är till synes veganska! (:

lisa sa...

åh måste göra någon dag och som sagt, jag saknar dina fina brev men jag kör efter min filosofi när man har ork och tid och lust.

ha en fantastiskt fin helg! kram!

Lillsnörpa sa...

Mums! Låter riktigt gott!

Gillar du att baka kan du kolla in min bloggtävling :-)

Ha det bra!