02 september, 2009

Veckans recept - Nyponbröd

Hej hej vänner!
Veckans recept är en improviserad
version utav
ett bröd jag funnit
här. (Fantastisk sida! Kolla in den!
Jag hittade den själv för mindre än en vecka sedan och
jag har nog lyckats läsa igenom nästan
hela bloggen! mollyshalsoblogg.blogspot.com!
)

Och jag blev så sugen på att baka lite,
så jag testade det här;

Jag kallar bröden för

"Mollys nyponbröd med ninja-twist" ;D

4 bröd
1,5 dl vetemjöl special alt vetemjöl
0,5 dl nyponskalmjöl
2 tsk bakpulver
2 krm salt
1 liten banan
Några finhackade, torkade, aprikoser
Fyra-fem finhackade, torkade, fikon
lie gojibär
1,5 dl kesella

Ugnen ska vara på 225°c
Sen är det bara att blanda alla de torra
ingredienserna och sedan röra i banan
(går bra att ta två ägg istället om man vill det)
och kesella och forma till fyra
kladdiga brödbullar på en bakplåtspappers-
klädd plåt. Grädda i 10 min i mitten av ugnen.



Ätes med fördel med t.ex. cream cheese! :D



Translation;
I found some great recepies for bread
at this blog so I decided to try my own version
of her rosehip bread. Google-translate this post
to read it in your language!

2 kommentarer:

Junitjej sa...

Brödet ser gott ut!!
Snygg blogg!

M. sa...

hej på dig!
vad kul att du testade detta bröd :) jag trodde ingen skulle våga göra det pga att det innehöll nyponmjöl, men som sagt, jättekul! :)

även tack för din kommentar och dina snälla ord :) du gjorde min dag. tack! vad snygg blogg du har! :)
ha en fortsatt bra dag! kramar, molly