19 augusti, 2009

Veckans recept - solrosbröd

Godmorgon på er!
Vad smakar bättre om morgonen än nybakat bröd?
Ja, inte mycket skulle jag säga... så här kommer ett recept!
(och för kännedom; jag har inte gått upp i ottan och bakat,
brödet bakades igår. Kväll. Sent. ;D men men!)

Solrosbröd då!
Det här behövs till....ett par st.
(Jag vet inte hur många det blir, för det beror

ju helt på hur stora man gör dem! Men kanske
mellan 10-20 beroende på...?)
(och jag hittade receptet färdigskrivet via Hemmets Journal,
fast det var inte därifrån jag fått receptet, men jag gjorde
lite copy+paste då, och skrev in mina modifieringar
Orginalreceptet hittar du om du klickar på Hemmets...
där uppe! ;D)

Nåväl!

SOLROS-BULLAR var det ja...
50 g jäst
5 dl vatten
1/2 dl olja
1 tsk salt
2 msk ljus sirap (jag använde brödsirap istället. Hade inget annat. Verkar inte ha förstört bröden direkt..)
1½ dl solrosfrön
½-1 dl pumpakärnor
6 dl rågsikt
ca 7 dl vetemjöl
(eller som jag använde; lite allt möjligt mjöl! Rågmjöl, dinkel, grahams & vete. Funka' fint! ;D)

Pensling:
vatten/havremjölk,
solrosfrön, pumpakärnor, vallmofrö
Ugn: 250°
Gör så här:
1. Smula jästen i en skål. Värm vatten och olja till 37°. Häll lite över jästen och rör tills den lösts upp.
2. Tillsätt resten av vattnet, salt, sirap, solrosfrön, pumpakärnor, rågsikt och det mesta av (vete)mjölet. Arbeta degen rejält.
3. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter. Ta upp på mjölat bakbord och dela i två bitar. Rulla ut längder och skär varje i 13 bitar. (Eller så många det nu blir, beror ju som sagt på om man vill ha mini-bullar eller lite större bröd.)
4. Rulla bullar och lägg på en plåt med bakpapper. Låt jäsa övertäckta i 30 minuter.
5. Pensla med vatten eller havremjölk, och strö på solrosfrön & annat fint. Grädda i ca 10 minuter i 25o°


Mmmmm! :D

Translation;
Good morning!
Yesterday I baked bread! Sunflower seed buns/rolls/bread,
you see the picture up there. They are yummy and if you
want some in your tummy, either translate this post with the
gadget to your right in my sidebar,
or if it translates all weird, which it's most likely to do
just
LetMeGoogleThatForYou.
There you are! ;)

Inga kommentarer: